A pályázatíráshoz nem ért minden hétköznapi ember, és nem is kell, hiszen a pályázatíró cégek sokkal gyorsabban, operatívabban dolgoznak, ismerik a kulcsfontosságú pontokat, a szaknyelvezetet és tájékozottak az egész projekt levezetésében, adminisztrációjában.  Azonban nem árt, ha mi sem állunk teljesen laikusan a projektíráshoz, vagy tudjuk, hogy melyek azok az alapvető pontok, amik egy pályázat megírásában szerepet kell, hogy kapjanak. Lássunk 7 olyan pontot, ami nélkülözhetetlennek számít:

  1. Készüljünk fel alaposan: egy támogatás megpályázásához elengedhetetlen a dokumentáció, a különféle adatok és információk begyűjtése. Sok esetben sort kell keríteni közvélemény kutatásra, piackutatásra is, arról nem beszélve, hogy sok esetben a földrajzi adottságokat-hátrányokat is fel kell térképezni.
  2. Higgyünk abban, hogy mondanivalónk fontos: tudnunk kell, hogy egy projekt mindig egy célközönséghez szól, de amellett fontos, hogy mi is higgyünk abban, hogy a beruházás számos előnyt kovácsol a közösség számára is és nem csak a mi javunkat szolgálja.
  3. Legyünk tisztában céljainkkal és azok realitásával: kacsalábon forgó palotát hiába is akarnánk, a pályázat pozitív elbírálásában a realitás fontos. Ennek „tálalása” is ehhez mérten történjen.
  4. Nyerjük meg a hallgatóságunkat, használjunk pozitív megerősítést: a projekt teljes egészében optimizmust, pozitív hozzáállást kell sugalljon. Az egész tervezet úgy kell működjön, mintha már el is nyerte volna az anyagi vagy egyéb támogatást.
  5. A szemléltető eszközök legyenek jól láthatók: sok esetben a pályázatban statisztikák, táblázatok is szerepelnek, vagy esetleg makettek, 3D-s modellek. Ezekre nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni, mert az emberek 70%-a vizuális típus, így az elbírásban szerepet játszó bizottsági tagok is a száraz adatok, számok mellett üdítően fogadják majd a grafikai ábrázolásokat és grafikai elemeket. Sok esetben egy makett jobban megmarad az emlékezetükben, mint a szöveg és adathalmaz.
  6. Fordítsunk figyelmet a részletekre: a részletek mindig és minden körülményben fontosak, hiszen ezek összessége átfogó képet és struktúrát adnak. Ezért egy pályázat megírása és összeállítása esetén figyelnünk kell például a stílusjegyekre, színekre is. Fontosak a kiemelt szövegrészek is és a nagyobb betűtípusok. A hosszú szöveges tartalom a szemnek fárasztó lehet, ezért ne felejtsünk el bekezdéseket használni, vagy akár egy-egy üres sorral feldarabolni a tartalmat, közéjük ékelni a vizuális elemeket (kép, táblázat, ábrázolás).
  7. Ellenőrizzük elméleteinket, végezzünk próbarepülést: nem csak elméleti síkon kell, hogy a tervünk sikeres legyen, a megvalósítása is a tervekhez szabottan fog történni. Ezért mindenképp gyakorlatban is ki kell próbálnunk, valóban megvalósítható-e az, amit szeretnénk.